27 saker att göra!

Sådär ja, ÄNTLIGEN kom min nya dator med budet. Min PC gav i förraförra veckan upp, ville inte vara med och leka längre. Och idag, efter drygt 1,5 veckas datorlöshet så kom äntligen min efterlängtade MacBook (älskar den redan)! Kan dock inte låta bli att tycka att det nästan är lite skrämmande vad handikappad man blir utan dator. Har som tur är haft min mobil där jag har tillgång till internet och kan kolla min mail och liknande. Men ändå, min att-göra-när-jag-får-tillgång-till-dator-och-internet-på-riktigt-lista adderade upp till 27 saker. 27!

En av dem är deklarera. Det är en svårighet i sig. Ett hinder som många drar ut på till sista dagen. Jag brukar inte vara sådan. Men nu är jag rädd för att det blir så. Det finns ett stort problem nämligen. Då jag tänkt göra avdrag, bl.a. för resor kan jag inte endast godkänna min deklaration. Jag måste alltså logga in och göra det via internet. Någonting som inte heller brukar vara något problem, har deklarerat via webben de senaste åren. Problemet som kvarstår, även nu när jag fått min dator, är att jag inte ha något BankID installerat på den nya. Och av någon konstigt anledning kommer jag inte heller in på min internetbank så att jag kan skaffa en ny. Vad sjutton gör jag nu? Moment 22!
Har ett mycket spännande projekt på gång, det ligger under utveckling så att säga men det känns som jag är någonting väldigt intressant på spåren. Om man får lov att vara lite kaxig? Hoppas inte jag får äta upp det sedan bara. Håll utkik, inom en inte allt för lång framtid kommer det lanseras på www.trettiominuter.se!
Adios amigos!

Jag är ingen hjälte!

Var på Idefestivalens Kick-Off igår, Challenge. Där höll Svenskt Näringsliv en paneldebatt gällande "Historiens Bästa Generation". Ett fantastiskt bra initiativ där SvN vill hjälpa till att lyfta fram dagens unga företagare, med största fokus på unga arbetsgivare. För att se hur man kan arbeta för att underlätta dagens företagande med tanke på att vi idag startar och driver företag efter regler som bestämdes för flera decenier sedan. Det var dock en sak som slog oss som lyssnade. En av frågorna var hur man skulle lyfta upp de unga entreprenörerna som hjältar. Men vadå, är vi hjältar? Jo, visst det är tack vare oss som många både idag och framöver får en anställning och det leder i sin tur till att mer pengar kommer in i form av skatter och avgifter. Pengar som går till att underhålla Sveriges välfärd. Så visst, visst kan man se oss som hjältar. Men att göra de unga företagarna till hjältar kommer bara att öka glappet mellan de som funderar på att starta men inte riktigt vågar och de som gjort det. För vem vågar se sig själv som en framtida hjälte? Vem vill jämföras med dem?

För att citera min kära vän och kollega Stefanie Ravelli:

"Vi är inte hjältar utan bara helt vanliga människor som söker lite alternativa lösningar på många problem - gärna samtidigt."

Vi borde istället arbeta aktivt med att sänka tröskeln mellan att tänka på att starta eget och också göra det. Och inte bara genom att öppna nystartskontor, för även om dörren dit inte har någon tröskel är det ett beslut att gå dit. Ett aktivt beslut. Beslutet skall inte behöva innebära så mycket. Att starta företag borde vara lika naturligt som att bli anställd. Vårt skolsystem utbildar oss ifrån första klass till att bli ansätllda, med undantaget Ung Företagsamhet som vissa klasser får läsa under gymnasiet. Varför skall man bli anställd? Egentligen? Det ger till synes en större trygghet än att driva eget, men inte i praktiken. Om företaget går dåligt kan du får sparken. Och inte göra någonting åt det. Driver du ditt eget är det upp til dig. Du kan påverka din sitaution mer. Det borde innebära en större trygghet.


Har ett nytt projekt på gång, dags att regga en domän. Återkommer.

Min kärna

Skrev igår om att man inte får vara rädd att anpassa sin affärsidé så länge man har kvar sin kärna. Vad är då min kärna? Igår skrev jag att det handlade om människor, varumärken, möten och ungt entreprenörskap. Utvecklade detta lite mer idag när jag skrev en motivering om mig själv och min verksamhet. Tänkte dela med mig av den även här. Kom gärna med feed-back!

"Mitt namn är Cecilia Lyche. Jag har en passion för möten mellan människor och de fantastiska som kan komma ut av att människor vågar tro på sig själva, möta varandra och varumärken. Mitt företag CK. Lyche arbetar med att projektleda upplevelser som skall kännas genomtänkta och professionella med en personlig touch. Jag skapar arenor där människor får möta varandra och varumärken. Event och kommunikation står i fokus där jag står för allt ifrån idé och koncept till genomförande och uppföljning. Event marketing och kundnytta är två centrala begrepp i min verksamhet. Brinner för entreprenörskap och är stolt medlem i YEoS, Young Entrepreneurs of Sweden, ett nätverk med Sveriges främsta unga entreprenörer.
Tror starkt på att det är utmaningar får individen att växa."

 

Nu måste jag fortsätta med opponeringen. Ses!


Får man ändra sin affärsidé?

I alla "handböcker" och "guider" till hur du driver företag står det att du skall utgå från din affärsidé då den är central i ditt företagande. Och jag är benägen att hålla med, dock anser jag inte att den bör vara statiskt. Utan istället anpassningsbar.

Affärsidén skall vara utgångspunkten för din affärsplan. Den och marknaden. Enligt min mening är en affärsplan, om i sig är ett bra verktyg för att samla dina (och eventuella partners) tankar i något konkret och kommuniserbart till andra, egentligen inaktuell så fort du skrivit klart den. Omvärldsanalyser, nulägesbeskrivningar, SWOT-analyser består mest utav gammal fakta och antaganden om framtiden. Dvs. inaktuell fakta och gissningar som med bara några veckors utveckling kan ty sig vara helt felaktiga.

Detsamma gäller affärsidén. Den kanske är optimal vid det tillfället du sätter dig ner och fattar papper och penna. Men så fort du lämnar skrivbordet är den inaktuell. En att för statisk syn på sin affärsidé innebor enligt min mening att du går miste om möjligheter som uppstår i din vardag. En för fast affärsidé kan få dig att inte lyssna tillräckligt på din kund. Vad är det egentligen hon vill ha?

Självklart skall man inte ta på sig vad som helst. Att ha en central kärna i sin verksamhet är ytterst viktigt. Annars kommer du tillslut inte få någonting gjort, inte fått något boll i mål utan bara springa på olika passningar hela matchen.

Min centrala punkt är att jag arbetar med människor, varumärken och möten. Ungt entreprenörskap finns också med på ett hörn. Men min affärsidé anpassas efter kunden men också med vem jag träffar och vem eller vad jag vill arbeta med. Arbete är någonting som är väldigt viktigt i mitt liv, och tar en stor del utav de flestas vardag. Att arbeta med människor som man trivs och utvecklas tillsammans med känns viktigare för mig än att envist hålla mig fast till någon plan jag skrivit ner på papper. Frågan kvarstår får man lov att ändra sin affärsidé?


Vi hörs.

Finns spårkregler fortfarande?

Kommer ni ihåg när man gick på lågstadiet i skolan? När man fick lära sig rättstavning? Först skulle man lära sig att skriva bokstäverna snyggt i en bok med rader i men ganska fort handlade svenskaundervisningen istället om vad som var rätt och vad som var fel när det kommer till det svenska språket. Idag,  14 år senare, funderar jag på om dessa spårkregler finns kvar, eller om de helt är på väg att försvinna? Ord som förrut inte var okej dyker idag upp var stans. Engelska förkortningar som t.ex. brb, w8, lol, roflmao osv, används idag i större utsträckning än våra svenska.
 
Köpte en Clacéau VitaminWater igår (ni vet CocaColas variant på "nyttigt vatten" som egentligen bara innehåller en massa socker). Vattnet smakade sisådär om jag skall vara ärlig. Men vad jag fastnad för var texten på etiketten. Där stod:
 
"år 2010, tittar man på gamla filmer borde vi resa i tiden, susa runt på svävande eu-moppar och hångla upp robotar vid det här laget, näring får vi via ett chip i nacken som är programmerat att ge oss frukost, lunch och middag på utsatt tid, sweetness, verkligheten har inte kommit ikapp filmerna än, men, vi har iallafall bidragit med den här allt-i-ett-drycken, innehållet kan liknas vid en flytande schweizisk armékniv, fullpackad med vitaminer och zink, så okej, vi kanske inte rest tillbaka till sen kritaperiod och gullat med dinosaurier eller dejtat en robot... men kom igen, som om dom grejerna nånsin kommer inträffa."
 
För det första finns det inte en enda stor bokstav i stycket. Det hela är förutom tre punkter (...) en hel lång mening. En mening som egentligen, om man skall vara krass, inte säger särskilt mycket. I alla fall inte något som har med innehållet i flaskan att göra. Ordet "sweetness", är det svenska? Stavas inte ordet "nånsin" egentligen "någonsin"? "Dom" är inte det talspråk, heter de inte "de" eller "dem" i skrivet språk? Fel? Njae, jag tycker inte det är fel utan snarare ganska roligt. Utveckling helt enkelt. Antar att den äldre delen av befolkningen sparkar bakut och menar att vi håller på att fördärva vårt språk. Att den vackra svenska formalian och språkreglerna håller på att suddas ut och beblanda sig med andra länder.  Jag står fast vid ordet utveckling.
 
 
Många tankar såhär en tisdagsförmiddag efter påsk. Vi hörs.


RSS 2.0