Får man ändra sin affärsidé?

I alla "handböcker" och "guider" till hur du driver företag står det att du skall utgå från din affärsidé då den är central i ditt företagande. Och jag är benägen att hålla med, dock anser jag inte att den bör vara statiskt. Utan istället anpassningsbar.

Affärsidén skall vara utgångspunkten för din affärsplan. Den och marknaden. Enligt min mening är en affärsplan, om i sig är ett bra verktyg för att samla dina (och eventuella partners) tankar i något konkret och kommuniserbart till andra, egentligen inaktuell så fort du skrivit klart den. Omvärldsanalyser, nulägesbeskrivningar, SWOT-analyser består mest utav gammal fakta och antaganden om framtiden. Dvs. inaktuell fakta och gissningar som med bara några veckors utveckling kan ty sig vara helt felaktiga.

Detsamma gäller affärsidén. Den kanske är optimal vid det tillfället du sätter dig ner och fattar papper och penna. Men så fort du lämnar skrivbordet är den inaktuell. En att för statisk syn på sin affärsidé innebor enligt min mening att du går miste om möjligheter som uppstår i din vardag. En för fast affärsidé kan få dig att inte lyssna tillräckligt på din kund. Vad är det egentligen hon vill ha?

Självklart skall man inte ta på sig vad som helst. Att ha en central kärna i sin verksamhet är ytterst viktigt. Annars kommer du tillslut inte få någonting gjort, inte fått något boll i mål utan bara springa på olika passningar hela matchen.

Min centrala punkt är att jag arbetar med människor, varumärken och möten. Ungt entreprenörskap finns också med på ett hörn. Men min affärsidé anpassas efter kunden men också med vem jag träffar och vem eller vad jag vill arbeta med. Arbete är någonting som är väldigt viktigt i mitt liv, och tar en stor del utav de flestas vardag. Att arbeta med människor som man trivs och utvecklas tillsammans med känns viktigare för mig än att envist hålla mig fast till någon plan jag skrivit ner på papper. Frågan kvarstår får man lov att ändra sin affärsidé?


Vi hörs.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0