Jag tror inte på tur.

Ordet tur är märkligt. Vissa använder det för att skylla på, andra utnyttjar det. Ordet tur eller tillfälligheter finns för att försöka förklara det som inte kan förklaras på annat sätt. Jag är dock trött på att bli beskylld för att alltid ha tur. Först och främst är det långt ifrån alltid som saker går bra för mig. Precis som för alla andra. Vissa saker blir bra, andra blir mindre bra än man tänkt sig ifrån början. Dock är jag trött på att få höra kommentarer "klart det skulle hända dig, du har ju alltid sådan tur" eller "varför har jag aldrig sådan tur?". Men frågan är om det är tur. Eller snarare att jag är tillräcklig öppen för möjligheterna, ser och tar vara på de tillfällena som uppenbarar sig framför mig?

Andra använder ordet tur som en ursäkt för sitt eget agerande, eller snarare inte-agerande. "Nej, men sådär kan jag inte göra, jag har aldrig något flyt" och så vidare. Men är inte detta egentligen en dålig ursäkt? Ett tecken på rädsla? Att inte våga prova. Att inte våga göra. Det har ingenting med tur eller inte ens skicklighet att göra. Våga testa! Om du inte köper en lott kan du absolut inte vinna. Varken om du tror dig ha tur eller inte.
När jag var yngre trodde jag mer på tur och otur, och att man kunde påverka den i en positiv riktning. Hur många av er har t.ex. inte försökt gå på alla V-brunnar (brunnslock) men undvikit A-brunnarna? Plockat upp en nyckelpiga och fått den att flyg iväg ifrån ditt finger? Eller satt upp en hästsko på väggen? Eller letat efter fyrklöver?
Visst kan även jag hålla med om att det ibland dyker upp tillfälligheter, vissa kanske möter dem något oftare än andra. Men kanske möter dessa personer dessa tillfälligheter oftare än andra på grund av deras agerande och inställning. Sedan har de "egenskapen" eller "färdigheten" att ta vara på tillfälligheten och se möjligheten i den. Inte vara rädd utan att faktiskt ta för sig. För det är först när man tar till sig tillfälligheten som det blir en möjlighet, eller som andra skulle kalla det tur. Tur är helt enkelt, för att citera en föreläsare jag fick äran att lyssna på för ett tag sedan, när tillfället möter förberedelsen. Eller är det kanske snarare som Stenmark en gång uttryckte det: "Det är så konstigt, för desto mer jag övar, desto mer tur får jag".
Solen skiner. Visst blir man glad?

Kommentarer
Postat av: Henry

Kunde inte sagt det bättre själv. Fast om jag inte minns helt fel så tror jag faktiskt att jag har sagt det någon gång. he he.

2010-05-05 @ 13:33:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0