Visualisera och leka

Tre saker.

1) Jag har tidigare (igår) varit inne på att det gäller att tänka positivt. I alla fall så för mig. Men någonting annat jag tror på är att det hjälper att visualisera sina mål. Ser man sitt mål är det lättare att nå dit. Steg ett är självklart att man har mål, utan mål är det väldigt svårt att någonsin få känna sig nöjd och färdig med det man uppnåt. Det är nog ganska typiskt svenskt. Att aldrig vara nöjd när man uppnåt ett mål utan att direkt sikta vidare. Och visst skall man sikta vidare för att komma vidare, men man måste också fira det uppnådda målet.

Att fira, även delmål, är viktiga incitament för att fortsätta frammåt. Att fira att man uppnått ett delmål kan kanske ses som att ta ut segern i förskott. Å andra sidan kan det vara just detta som ger ny energi och kraft till att ta uti med de nästkommande svårigheterna och till och med avgörande för att ro hem de mer långsiktiga målen.

Idag har Gustaf och jag gått och köpt oss en flaska champagne. Varför detta? Vad skall vi fira? Än så länge ingenting. Det hela handlar om att vi visualiserar. Vi har satt champagneflaskan på en fin och väl synlig plats i vårt tillfälliga kontor. På flaskan har vi fäst en post-it-lapp med ett mål på. Och när vi uppnått detta målet skall vi öppna våran champagne. Vilken dag det än är och vad än klockan är. När målet är uppnått och flaskan är uppdrucken skall vi köpa en ny och sätta upp ett nytt mål på en ny post-it-lapp.

2) Fick en fråga idag om hur min drömlekplats skulle se ut om det inte fanns några som helst ramar. Konstig fråga kan tyckas. Och visst, inte den vanligaste man brukar få. Men tanken var ganska häftig ändå. Vi "vuxna" människor har faktiskt nästan förlorar våran förmåga att leka. Och då menar jag inte gå ut och supa på någon krog och dansa hela natten lång. Utan jag menar leka. Ni minns: "går det att leka idag?". Den typen av lek. Den typen av lek då man kunde spendera en hel dag i en lekpark med gungor och rutschkanor. Detta fick mig att bli lite ledsen. Men så bestämde jag mig för en sak. Någon dag den här veckan skall jag gå ner till lekplatsen här i Slottskogen och gunga på gungorna. Bara för att det är kul. Så det så. Undrar vad alla barn, och framför allt de vuxna föräldrarna kommer att tänka?

3) Sjukt stolt över mig själv just nu faktiskt. Kom hem tio i åtta efter en 10-timmars arbetsdag och sedan inhandlat mat på nyöppnade Lidl. Var väldigt nära på att köpa någon färdigmat (tänk pizza) på vägen hit eller äta någonting mindre seriöst till middag, typ pytt-i-panna. Men nej då. Jag ställde mig och gjorde hemmagjorda hamburgare från skratch. Med chili i. Och gott blev det. Nöjd. Svårt nöjd.


Nu måste jag gräva ner mig i studierna ett tag, mot studierna och vidare!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0