När jag blir stor skall jag bli prinsessa

Var på bio med mor idag. Såg filmen "Prinsessa". Den var grymt bra, tänkvärd och stundtals väldigt tung. Men väldigt bra och väldigt fin. Rekommenderas.

Ett citat ur filmen fastnade, minns det inte ordagrant men det är någonting i stil med: "När alla flickor är små så drömmer de om att bli prinsessa, när de blir äldre och förstår att de aldrig kommer att kunna bli en prinsessa dyker en ny tanke upp i huvudet: Bröllop!". Men visst är det lite så? Visst fungerar bröllopet som den dag då det är fullt okej för en vuxen kvinna att klä ut sig i prinsesslik klänning och stå i centrum för sin vackra klänning och eventuellt även en krona på huuvet. Jag vet att det kallar den för tiara, men ni förstår vad jag menar?



Själv tror jag inte jag ville bli prinsessa som liten. Var lite av en pojkflicka som bara umgicks med killar fram till högstadiet. Fram till mellanstadiets slut var jag den som böt hockeybilder och spelade bandy på rasterna. Rött och rosa var bannlyst. Kanske är det därför som jag just nu är inne i en liten rosa period. Inte det att allt skall vara rosa. Men gillar små rosa udda detaljer som står ut. Jag har en rosa mixer/blender, ett rosa laptop-case och det senaste tillskottet i min rosa samling är en rosa (faktiskt metallikrosa) cykel. Kan det vara som en reaktion på att jag aldrig lekte prinsessa?


Nu skall jag sova, som en prinsessa på ärten kanske.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0