Kära CSN

Jag har egentligen ingenting emot CSN, vet att många tycker det är krångligt och omständigt men för mig har det hitills fungrat väldigt bra. Jag har inte varit den lättaste "kunden" då jag bl.a. har tjänat över fribeloppet för första halvåret 2009 och varit tvungen att gå in och ändra mina uppgifter ett fåtal gånger. Någonting som i för sig inte borde räknas som en "krånlig kund". Efter att ha insett att jag skrivit upp min inkomst lite väl mycket för första halvåret 2009 gick jag in nu för ett par veckor sedan och korrigerade min inkomst till den exakta. Då jag redan hade betalat tillbaka ett återkrav antog jag att jag helt enkelt bara skulle få lite pengar tillbaka. Så lät var det inte. Jag fick igår hem ett beslut på 7 sidor. Där det i likhet med min tanke på första sidan under "Skäl till beslut" står följande: "Du får mer studimedel än tidigare eftersom din inkomst är lägre än den du tidigare meddelat." Problemen är att i de resterande 6(!) sidorna står att jag skall betala tillbaka pengar då jag överstigit fribeloppet och hur detta går till. Detta fick mig att ringa till kära CSN.

Allting började bra, 6 personer framför mig i telefonkö och en beräknad väntetid på 2 minuter. Någonting som hölls om jag skall uppskatta tiden. Sedan började det. Fick dra min berättelse för en telefonist som skickade vidare mig till någon annan avdelning som i sin tur lyssnade på mig hjälpte till med lite frågor men skickade vidare mig i sin tur. Nästa person, ja jag antar att ni kan gissa, skickade vidare mig till en anna telefonist. Och där är jag just nu, hela detta inlägget har jag skrivit under tiden jag väntar på att denna handläggare, förhoppningsivs den sista skall läsa igenom mitt ärende. OJ VÄNTA, NU HAR HAN SVAR...!

"Nej du har rätt, det är bara standardtexter som kommit ut, återbetalingen som du skall få egentligen sker genom en annan handläggare som inte fått ärendet ännu..."

VICTORY! Jag hade rätt, men shit vilket omständigt system..! Fyra olika telefonister (de kallar sig tydligen handläggare, antar att det klingar högre än telefonist) och 25 minuter i telefon för en liten simpel fråga.. Jaja, jag fick i alla fall rätt och kommer få en återbetalning på några hundra när nästa beslut är tagit.


Back to work.

Kommentarer
Postat av: Maria

Sant, den kommentaren du skrev på mitt blogginlägg. Men idag har jag tagit ditt råd, att vara hemma från skolan och vila (fast jag måste faktiskt plugga lite, läsa i event logistik boken osv... men så länge man gör det i soffläge tycker jag det är okej... haha). Någon glass har jag inte käkat än, men chokladpudding, räknas det? Haha. Ligger här och lagrar upp mig inför vintern känns det som... huh. Hoppas ni har det trevligt i skolan och att jag inte missar något viktigt på EventIT föreläsningen... :S

Puss o kram

2009-09-17 @ 11:02:36
URL: http://mariamann.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0