"Facebookberoende"

Sitter och försöker plugga. Samtidigt som jag lyssnar på Tv4-nyheterna. Man måste ju försöka hålla sig lite uppdaterad. Där hade de precis ett inslag om "Facebookberoende", det är tydligen ett sätt för tjejer att få ett datornberoende. Förut var det, enligt inslaget, flest killar i datorspel som blev beroende utav sina datorer och alternativa världar onlinen, men nu har den "sjukdom" spridit sig även till tjejer via sociala nätverk. Men visst är det ändå lite så, man nästan "måste" kolla sin Facebook. Jag skulle inte kalla det ett beroende, men nästan lite utav ett behov i alla fall.

Precis som man blir påverkad när man bloggar relativt aktivt (och nej då menar jag inte typ 10 inlägg om dagen). Inte det att jag har en känsla av att jag "måste" blogga varje dag eller ens nästan varje dag. Men jag "tänker blogg". Jag menar att jag under dagen kan få en tanke, jag skriver ner eller försöker komma ihåg den då den gav mig inspiration till ett blogginlägg. Lite som "åh, det där vill jag blogga om". Ganska märkligt ändå. Det behovet eller tänket fanns inte för något år sedan. I alla fall inte i mig. Jag skrev i för sig dagbok ganska länge, lite av det behovet kanske är detsamma. Men då skrev jag absolut mest om vad jag gjort på dagen. Inte så mycket av de mer filosoferande och tänkande inläggen jag skriver här om saker jag mött under dagen eller bara kommit att tänka på.

Jaja, intressant är det i alla fall. Och som sagt, att bloggar, Facebook och andra sociala nätverk kan bli ett problem är vi nog alla pinsamt medvetna om. Precis som nu, varför skriver jag det här och inte på mitt kära referat på boken Professional Event Coordinator? Svara på det om du kan.


Over and out.

Kommentarer
Postat av: Maria

Oh ja, jag får nästan kalla mig facebook beroende. Fast jag kan vara ifrån facebook länge om jag har annat för mig (så som när man är på resa eller liknande), men så länge jag är hemma ändå inte gör nåt (eller snarare är hemma o ändå ska plugga...haha) så blir det lätt att man kollar facebook en massa gånger.

Idag t.ex, jag har säkert loggat in 10 ggr! Haha. Så går det när man ska plugga...fast jag måste säga att de flesta besöken har ett genomsnitt på 1-2 minuter... men ändå!



PUSS

2009-09-21 @ 22:40:45
URL: http://mariamann.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0