Äppel, päppel, piron, päron

Lördag! Och äntligen fick jag testat äppelsvarven som jag fick låna av mamma förra helgen :) Fick nämligen för mig att jag skulle göra mina egna hemmagjorda äppelringar, ni vet sådana man kan köpa i affären, torkat äpple helt enkelt. Då mindes jag att min mamma och jag gjorde sådana när jag var liten genom att använda en äppelsvarv. Dock var det nog mest mamma som användae den och jag som tittade på. Men någon måste ju övervaka och observera, eller hur? Så varför inte testa i alla fall fick jag för mig. Och nu i förmiddags fick jag äntligen tummen ur. Och oj vad fort detgick, grymt bra uppfining måste jag erkänna. Kanske inte är den hushållsmaskin (om man kan kalla den för det) som man använder dagligen precis, inte ofta alls för att vara ärlig, men den var väldigt effektiv. Kan rekommenderas om man vill göra äppelringar. Kan även vara bra om man skall göra äppelpaj då den både skivar och skalar äpplet samtidigt! Dessutom tar den bort kärnhuset, inte illa! På det medföljande pappret stod det också att man kunde använda den till potatis och Janssons Frestele, men det vet jag inte riktigt om jag håller med om. Senast jag kollade så skall Janssons-potatisen vara i strimlor, inte skivor...

Att tänka tillbaka på när mamma och jag stod i köket när jag var liten får mig att längta efter kanelbullar. Jag kan inte säga att jag minns det men jag har sett på bilder hur min mamma och jag bakade kanelbullar när jag var väldigt, väldigt liten. Min mamma, pedagogisk som hon är/var, gav mig en alldeles egen liten bit deg att göra bullar av, medan mamma tog hand om den stora "riktiga" degen. Praktiskt och bra då jag var nöjd och resultatet fortfarande var försäkrat..! Haha! Är det inte kanelbullens dags snart förresten? Någonting säger mig att det är den 4:e oktober, vet i alla fall att det är i början av oktober. Får se till att baka snart. Har ju faktiskt inte invigt min nya lägenhet och mitt nya kök "bakmässigt" ännu. Får bli ändring på det snart.

Nu hänger i alla fall äppelringarna på tork i mitt kök mellan två av mina köksstolar på en lina. Återkommer med hur resultatet blir. Undrar hur lång tid det tar för dem att torka?! Någon som vet? Här nedan har ni i alla fall ett litet kollage på hur det gick till (hittade nya funktioner i Picasa 3 - så kunde inte låta bli att leka lite, annars hade jag nöjt mig med en bild eller två..! Men vad gör man inte för att slippa öppna boken Professional Event Coordination riktigt ännu...) Enjoy!




Nu skall jag iväg och gå en promead med Christopher och sätta oss på något mysigt café och dricka varm choklad. Riktigt höstmysigt väder ute idag. Inte regn, inte blåst, bara sådär höstigt halvmörkt fast klockan är mitt på dagen...! Mys! Återkommer senare och berättar om min golfbilsupplevelse igår :)


Later.

Kommentarer
Postat av: Linn F

Ha en super dag!

2009-09-26 @ 12:52:08
URL: http://linnfagerholm.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0