Vid ett vägskäl, hur vet jag att jag väljer rätt stig?

Så mycket jag vill göra och så lite tid... ...en omöjlig ekvation? Var på en väldigt inspirerande middag igår där jag pratade med många olika människor. Det hela var i Venture Cups regi på Villa Odinslund, grymt trevligt ställe som jag inte hade någon aning om att de ens existerade. Fick en såndär känsla av att "åh här skulle jag vilja gifta mig" men sen kom jag på mig själv, bet ihop läpparna och insåg att när skall jag göra det? Och med vem? Kanske skall svara på de frågorna först innan jag börjar hitta platsen för middagen?

Jaja, vad som har påverkat mig i stort sätt hela veckan är en väldigt konstig känsla. Till och från mått ganska dåligt faktiskt. Jag vet inte rikigt hur jag skall kunna formulera den så att den ger rättvisa i skrift. Vet inte ens om jag vet exakt vad det är jag känner själv. Men det hela grundar sig nog i någon sorts osäkerhet. Inte det att jag är osäker på det jag gör och vill just nu. Vilket jag i för sig är ibland men vem är inte det? Utan snarare att det finns så många andra saker jag också vill göra just nu eller de kommande åren. Hur skall jag hinna med dem? Och hur skall jag välja? Vilken väg skall mitt liv ta? En av mina största rädslor i livet, förutom att dö ensam och bortglömd bland alla mina katter, så är det att jag skall titta tillbaka på mitt liv och ångra den väg jag valt. Visst inser jag att jag inte kommer vara nöjd med alla min val här i livet. Det är jag redan inte. Jag inser att jag kommer gå vissa omvägar och ibland känna mig helt vilse på vägen till målet.  Men tänk om jag ångrar mitt mål, tänk om jag ångrar att jag ens började gå åt det här hållet?

Känns som jag står vid ett stort vägskäl just nu, och om jag skall vara helt ärlig vet jag inte vilken väg jag skall välja. De båda har för- och nackdelar. De båda känns lockande men samtidigt skrämmande. Jag trodde jag hade valt. Men insåg precis att jag har börjat gå men kan fortfarande gå av stigen och hitta till den andra vägen. Vad skall jag göra? Det är lite så den här känslan har påverkat mig den senaste veckan. Fram och tillbaka. Fram igen. Åt höger. Åt vänster. Slalom sinsemellan. Gränsling? Jag vill bara skrika!




Det finns så mycket jag vill göra. Har en grym idé som bara ligger och puttar på mig inombords. Den vill ut. Men frågan är om den är mogen att komma ut ännu? Är jag mogen för att verkställa den idag? Ut till andras beskådan och yttre påverkan. Måste kanske veta vad jag själv vill först. Höger eller vänster? Tick, tack.. ..tiden går! Så mycket jag vill göra men så lite tid. Sedan påverkar ju ens val inte bara sig själv numera, det gör det kanske aldrig? Men ändå, det man som individ väljer lämnar ett spår och påverkar de runt omkring dig. den väg du tar bilar en stig någon annan kan välja att följa eller hoppa av. Häftigt, ja visst! Men samtidigt så otroligt läskigt...!


En trollslända lever bara en dag, god natt.

Kommentarer
Postat av: Dennis W

sökte på ordspråk och ramlade in på din förra blogg, du verkar vara en intressant person, din blogg ska följas!

2009-10-20 @ 21:07:08
Postat av: Viktoria Chan

Hej! hoppas allt är bra;) Va inne på entreprenörsjakten och hamnade här.

Vill verkligen hålla med om allt du har skrivit i inlägget. Nästan läskigt att sådana tankar även florerar i mitt lilla huvud. Sitter varje dag, funderar på om man gör rätt, borde jag valt något annat? kanske borde jag ta steget och chansa på min idée, men samtidigt känner man inte sig helt mogen än, tiden räcker bara inte till! Det är så mycket man vill göra samtidigt, och det är nästan tragiskt att behöva prioritera. Även fast man är medveten om att allt tar sin tid är det bara jobbigt när det prasslar i byxorna hela tiden, i väntan på att det ska bli rätt timing. Och när vet man att det känns rätt?

Usch det är jobbigt!



Viktoria om du kommer ihåg mig från Emax Nordic?

Ha det finast!

2010-02-02 @ 23:43:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0