Fyrsiffriga koder

Kom att tänka på det för ett tag sedan, det är ganska galet vad många koder man har i huvudet egentligen. Tänk bara på hur många fyrsiffriga koder du kan! Dörrkod, PIN-kod, Visa-kort-kod, kassaskåpskod, inloggninsgkod mf. Jag fick för mig, mest för skoj skull och att jag var nyfiken, att skriva ner så många fyrsiffriga koder jag kunde komma på att jag kan såhär på kort arm. Blev 14 koder, varav 11 aktuella och 3 gamla. Är inte det rätt sjukt egenligen? Eller rätt häftigt att man kan hålla reda på så många fyrsiffriga koder?! Och sen har du ju alla andra lösenord!

1) Portkod till nya kontoret
2) Dörrkoden till EH i Varberg
3) Kod till kassaskåpet
4) Dörrkod till EH i Kungsmässan
5) PIN-kod till mobilen
6) VISA-kort-koden
7) Dörrkoden till EH på Vasagatan
8) Portkoden till Pita
9) PIN-kod till mobilt bredband
10) Min portkod - lägenhen
11) Mammas VISA-kort-kod
12) Gamla VISA-kort-koden
13) Fd. gamla VISA-kort-koden
14) Gamla PIN-koden

Var nu ett tag sedan men en morgon när jag vaknade och skulle starta mobilen så kom jag inte på min PIN-kod(till historien hör att jag inte stänger av mobilen särskilt ofta och således inte använder PIN-koden dagligen). Jag har haft samma kod i flera år men hur jag än försökte minnas så kunde jag inte komma på den. Så sjukt irreterande och inte minst läskigt! Vet att jag ändå lite kände mig fram till en kod som kändes rätt, men när jag provat två gånger vågade jag inte testa en tredje gång (skulle jag ha fel även då skulle ju PUK-koden behövas och den hade jag inte heller någon som helst aning om). Då kom jag på det, jag hade samma PIN-kod som min mamma hade haft några år tidigare. Jag ringde henne, från hemtelefonen, och frågade. Men när hon sa sin kod kändes det ändå inte rätt. Konstigt tänkte jag. Om det vore rätt så borde det ju kännas som polätten ramlade ner,  som "ja, just de ja!", men den känslan kom inte. Jag funderade ett tag. Kom inte på något bättre än att testa. Och visst var det rätt! In i mobilen kom jag. Snacka om att man är beroende utav alla sina fyrsiffriga koder. Tänk om man tappade dem allihoppa på en och samma gång. Skulle ju bli kaos!

Haft finbesök på lunch ida, mormor och morfar, världens bästa mormor och morfar. Så otroligt glad för att jag har dem och står så nära dem.


Nu måste jag fortsätta plugga. Helgstudent, ja visst!


----

Kom på två stycken till:

15) PIN-kod till biblioteket
16) Inloggningskod till BoPlats

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0